مشخصات قفس مناسب کاسکو

قفس کاسکو  باید  حتماً چهار گوش باشد. کاسکو نمی تواند در قفس گرد زندگی کند چون در آن دچار سردرگمی شده  و این امر باعث بالا رفتن میزان استرس  و نهایتاً بوجود آمدن پدیده پرکنی می شود.

 از حیث اندازه قفسهای متفاوتی در بازار موجود می باشد که اندازه ۴۵*۴۵ با ارتفاع ۶۰ سانتیمتر متداول ترین اندازه و برای منازل آپارتمانی ایده آل می باشد.

بهترین ارتفاع قراردادن  قفس از سطح زمین حدود یک متر و نیم  می باشد. کاسکو باید در ارتفاعی قرار گیرد که از لحاظ منظره دید هم سطح با قد صاحب خود باشد. در صورتی که در ارتفاع  پایین تری  نسبت به  افراد  قرار گیرد  احساس بی دفاعی ، ترس ، استرس و بی قراری مفرط در او نمایان می شود. اگر هم در سطحی بالاتر از قد صاحب خود مثلاً  نزدیک به سقف قرار بگیرد حالت برتری و تهاجمی نسبت به افراد پیدا می کند و اهلی شدن او را به تأخیر می اندازد. رعایت این موارد در خصوص کاسکوهای وحشی ضروری تر است. معهذا برای جلوگیری از جمع شدن و ورود حشرات به قفس هرگز آنرا را روی زمین قرار ندهید.

برای راحتی در جمع آوری  ذرات ریز ، پرها و خرده های غذا که از قفس بیرون ریخته می شوند ،  بهتر است یک زیر انداز پلاستیکی که کمی از سایز قفس بزرگتر است ، روی زمین پهن نمایید و هر چند روز یکبار آنرا با آب و صابون بشوئید.

میله های قفس کاسکو نباید خیلی نازک باشد. کاسکو عادت دارد مرتب از دیواره های قفس بالا و پائین  رفته و به قولی قفس نوردی نماید . اگر میله های قفس نازک باشد باعث ایجاد  زخمهایی در کف پاهای کاسکو و بروز عفونت می گردد.

جنس میله ها باید از فلز مرغوب آبکاری شده و یا با رنگ کوره ایی و حتی المقدور استیل باشد . اگر جنس آبکاری میله ها خوب نباشد و یا با رنگ معمولی رنگ شده باشد ، کاسکو به هنگام گرفتن میله ها با منقار خود مقداری از رنگ یا آبکاری میله را کنده  و  وارد دهان خود می نماید که موجب بروز مسمویت و حتی مرگ کاسکو می شود.

قفس باید به شکلی ساخته شده  باشد که براحتی بتوان بدون داخل کردن دست درون قفس ،ظروف آب و غذا و زیره آنرا تعویض کرد . وارد کردن دست درون قفس به ویژه برای کاسکوهای وحشی استرس زا و برای انسان نیز خطر گاز گرفتگی دارد.

 سقف قفس  باید  قابلیت باز شدن داشته باشد و  بتوان یک میله نشیمن  را  روی آن سوار کرد.

لازم است کف قفس از جنس پلاستیک مرغوب خود رنگ باشد و برای جلوگیری از تجمع باکتریهای بیماری زا ، صیقلی ،  بدون پوسیدگی  ،  شیار  و شکستگی باشد.  

درب قفس باید به نحوی قفل ایمنی داشته باشد. از آنجا که کاسکو پرنده بسیار باهوشی است براحتی نحوه باز کردن در قفس را یاد گرفته و اقدام به باز نمودن آن و خروج از قفس می نماید. پس با ایجاد یک قفل ایمن از اینکار او جلوگیری نمایید.

درون قفس حداقل یک نشیمن گاه لازم است. در فروشگاه ها نشیمنگاه های دارای مواد معدنی هم وجود دارد که برای زمانی که کاسکو میله را گاز می گیرد بر اثر آن کمی هم مواد معدنی وارد بدن او می شود.

میله نشیمن گاه نباید صاف و صیقلی باشد چون به پاهای کاسکو آسیب می رسد. بهترین گزینه برای نشیمن گاه استفاده از شاخه های خشک  درختان است که هم صیقلی نیست و هم دارای شکل نامتقارن و انحنا می باشد.

   

ضخامت میله باید مناسب با اندازه انگشتان پای کاسکو باشد به این معنی که  قطر آن در حدود ۲ سانتیمتر باشد. معمولاً برای طوطیان بزرگتر از جمله ماکائو ها  از میله های ضخیم تر  استفاده می شود.

ظروف غذاخوری که معمولاً روی قفس نصب شده است پلاستیکی می باشد که با توجه به عادات رفتاری کاسکو زمان زیادی دوام نمی آورند. بهتر است برای ظروف غذا خوری  از ظروف استیل ضد زنگ ( بدون آبکاری)  یا از ظروف شیشه ای بدون شیار و فرورفتگی استفاده شود. اگر می خواهید از ظروف شیشه ای استفاده کنید باید از ظروف شیپوری شکل استفاده نمایید. وزن این ظروف باید به نحوی باشد که کاسکو نتواند با منقار خود آنرا از جای خود بیرون آورد. هرگز از ظروفی که دارای شیار  ، عاج یا نقش و نگار هستند استفاده نکنید چون ناخواسته  مکان مناسبی برای رشد باکتریهای بیماری زا فراهم کرده اید.

http://kasko-parrot.blogfa.com

تلفن مشاوره و خرید ۰۹۱۲۴۴۰۳۲۹۰ - ۰۹۱۰۱۱۵۱۱۵۳

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>