همه چیز در مورد آنفولانزای پرندگان

همه چیز در مورد آنفولانزای پرندگان

آنفولانزای پرندگان Avian influenza (AI) مربوط به ویروس هایی است که طیور داخلی و هم چنین حیوانات خانگی ، پرندگان باغ وحش و هم چنین پرندگان وحشی را تحت تاثیر قرار می دهد.  در پرندگان خانگی این ویروس معمولا از بیماری زایی خفیفی برخوردار است.  این ویروس موجب عفونت بالینی ، اختلال تنفسی و یا مکشلات در تولید تخم می گردد. پاتوژن این بیماری در طول تاریخ به عنوان طاعون مرغی شناخته شده است.

عامل بیماری:

عامل این بیماری ویروس هایی از تیپ A خانواده ی orthomyxoviruses می باشند که با نوکلئوپروتئین همولوگ آنتی ژنی و ماتریس پروتئین های داخلی  توسط آزمون های سرولوژی شناسایی شده اند.  بسیاری از ویروس ها AI (H1-16 زیرگروه) از بیماریزایی کم است، اما برخی از ویروس ها H5 و H7 AI برای مرغ، بوقلمون، و پرندگان داخلی بسیار بیماری زا است.

اپیدمیولوژی و انتقال:

ویروس های LP AI در سراسر جهان توزیع و در سطح بالینی و کلینیکی تقریبا درمان می شود. این ویروس ها ممکن است در روستا ، باغ وحش ، پرورش پرندگان به صورت گله داری شایع تر باشد. ویروس HP از جهش H5  و H7 LP به وجود می آیند و باعث همه گیر شدن این بیماری می گردند که در برخی از کشورها از واکسن برای مبارزه با این ویروس استفاده می شود.

دوره کمون بسیار متغیر است و تا ۲ هفته امکان دارد طول بکشد. انتقال بین پرندگان منحصر به فرد است و از راه های مختلف چون استنشاق یا تزریق اتفاق می افتد. انتقال ویروس H5N1  به صورت طبیعی به سگ و گربه نیز منتقل شده است. آزمون عفونت در مورد سگ و گربه به این صورت انجان شد که آنها را  در معرض  تنفس هوای آلوده قرار دادند که البته گربه از سگ حساس تر بود و زودتر آلوده شد. سایر پستاندارانی که به طور تجربی به این بیماری آوده شدند عبارتند: از خوک، موش خرما، موش، خرگوش، خوکچه هندی، راسو، و پستانداران غیرانسان. عموما آلودگی در شرایط چون در معرض تنفس هوای آلوده ، تماس با مدفوع آلوده ، تماس با حیوانات مریض اتفاق افتاده است.

 پیشگیری و درمان:

واکسن می تواند از علائم بالینی و مرگ جلوگیری کند و با استفاده از واکسن میزان تکثیر ویروس در دستگاه گوارش  پرندگان نیز کاهش خواهد یافت. هم چنین ویروس نوترکیب  fowlpox-AI-H5 و rHVT-AI-H5 به عنوان واکسن در ایالات متحده آمریکا منتشر شده است.

به طور کلی استفاده از آنتی بیوتیک های وسیع الطیف و هم چنین بالا بردن دمای محیط می تواند نرخ مرگ و میر را کاهش می دهد. و در پایان باید به محض مشاهده علائم بیماری باید مراتب را به مقامات نظارتی اعلام کنید تا هر چه سریعتر این بیماری کنترل شود.

تلفن مشاوره و خرید ۰۹۱۲۴۴۰۳۲۹۰ - ۰۹۱۰۱۱۵۱۱۵۳

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>