عفونت پوکس ویروس در طوطی (Poxvirus Infections in parrots)

عفونت پوکس ویروس در طوطی (Poxvirus Infections in parrots)

عفونت پوکس ویروس در طوطی (Poxvirus Infections in parrots)

عفونت پوکس ویروس ممکن است در هر نوع طوطی یا پرنده ای اتفاق بیفتد و نام آن تحت تاثیر گونه های پرنده یا طوطی آلوده شده قرار می گیرد  مانند پوکس یا آبله ترکیه ، پوکس کبوتر ، پوکس قناری و …. عفونت پوکس ویروس در طوطی های خانگی به دلیل محدودیت واردات نسبت به پرندگان آزاد کاهش یافته است. عفونت پوکس ویروس یک زمانی در طوطی آمازون وارداتی به آمریکا و اروپا که به عنوان حیوان خانگی وارد می شدند بسیار رواج داشت ، هم چنین عفونت پوکس ویروس می تواند از حال خفیف تا حالت جدی و یا حتی کشنده اتفاق بیفتد.

عفونت پوکس ویروس در طوطی (Poxvirus Infections in parrots)

علائم و انواع

سه نوع مختلف از علائم پوکس ویروس در طوطی ها و پرندگان مختلف رخ می دهد . آنها با توجه به سطح شدتشان در زیر ارائه می گردند:

۱) این نوع علائم شدیدترین شکل عفونت پوکس ویروس است که به شدت طوطی را تحت تاثیر قرار می دهد و کشنده است. این بیماری تقریبا در تمام قسمت های بدن رخ می دهد و منجر به افسردگی ، تغییر رنگ پوست به آبی و بی اشتهایی و امتناع از خوردن غذا در طوطی می گردد.

۲) دسته دوم علائم مربوط به عفونت های مرطوب و دیفتریتیک پوکس ویروس است که اغلب به دنبال عفونت های پوستی می آید اما می تواند بدون علائم پوستی بروز کند. این نوع از عفونت پوکس ویروس جدی تر از عفونت پوستی است. چشم طوطی متورم و دارای ترشحات می گردد. گلو ، نای و مری دچار عفونت داخلی می گردند و غذا خوردن و تنفس برای طوطی مشکل می گردد.

۳) علائم پوستی گروه آخر از علائم پوکس ویروس می باشند.  صاحبان طوطی ها در این شرایط می توانند رشد بافت های کوچک و آبسه را در طوطی ببینند. هم چنین مناطق بدون پر از جمله صورت ، ساق پا و  اطراف چشم و دهان دارای دلمه ی خشنی می باشند.

دلیل

عفونت پوکس ویروس اغلب در اثر گزش حشرات از جمله پشه ها اتفاق می افتد و بیشتر طوطی هایی که در فضای باز نگهداری می گردند به پوکس ویروس آلوده می شوند.

درمان

دامپزشک پس از تشخیص عفونت با آنتی بیوتیک یا پماد مشکلات پوستی را رفع خواهد کرد. هم چنین ویتامین A به عنوان بخشی از درمان عفونت پوکس ویروس بسیار موثر است.

نگهداری طوطی در یک محیط سالم و مرطوب و نظافت روزانه محیط زندگی طوطی به بازیابی سریع تر طوطی کمک خواهد کرد.

 

 

تلفن مشاوره و خرید ۰۹۱۲۴۴۰۳۲۹۰ - ۰۹۱۰۱۱۵۱۱۵۳

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>