پولیما ویروس (Polyomavirus )

پولیما ویروس (Polyomavirus )

پولیما ویروس (Polyomavirus ) یک بیماری ویروسی است که اغلب برای مرغ عشق نوپا معرفی می گردد که یکی از اعضای خانواده ی papovaviridae می باشد . پولیما ویروس یک ویروس به قطر ۴۰-۵۰ نانومتر با DNA دو رشته ای حدودا ۵۰۰۰bp می باشد. این پاتوژن به عنوان یکی از بزرگ ترین تهدید ها برای پرندگان داخل قفس در سراسر جهان محسوب می گردد. به نظر می رسد پولیما ویروس مشکل سازترین پاتوژن در دوره ی ۱۴-۵۶ روزگی تمام پرندگان و طوطی ها باشد که اغلب پرندگان جوان می میرند ، در حالی که پرندگان بالغ در برابر پولیما ویروس به یک سطح خاصی از ایمنی رسیده اند. اعتقاد بر این است که پولیما ویروس یک دوره کمون ۲ هفته ای یا کمتر دارد.

پولیما ویروس (Polyomavirus )

پولیما ویروس می تواند از یک طوطی به طوطی دیگر یا سایر پرندگان از طریق گرد و غبار ، پر ، مدفوع ، ذرات معلق در هوا و هم چنین از طریق تغذیه از پدر و مادر به جوجه ها انتقال یابد. تماس مستقیم و غیر مستقیم در محیط های آلوده نیز بیماری را منتقل می نماید. اغلب پرنده های آلوده ای که علائم بیماری را دارند مسئول انتشار پولیما ویروس در مراکز فروش طوطی ها می باشند.

علائم پولیما ویروس به شرح زیر می باشد:

برآمده شدن شکم ، از دست دادن اشتها و بی اشتهایی ، کاهش وزن، اسهال ، استفراغ ،کم شدن آب بدن ، اختلالات پر ، خونریزی در زیر پوست ، ادرار زیاد ، عدم تعادل ، لرزش ، فلج و در نهایت مرگ

البته قابل ذکر است که برخی از پرندگان بدون هیچ گونه مرگ بالینی می میرند . پرندگان بزرگسال ممکن است در اثر عفونت های ثانویه ناشی از بیماری باکتریایی ، ویروسی ، قارچی و پاتوژن های انگل می میرند.

برای جلوگیری از بیماری باید تمام سطوح را با مواد اکسید کننده مانند کلر ضدعفونی کنید ( به خاطر داشته باشید که پولیما ویروس به بسیاری از مواد ضد عفونی کننده مقاوم است).  الکل روی پولیما ویروس بی تاثیر است.

واکسن موجود می باشد اما هزینه ی آن برای هر پرنده حدود ۴۰-۶۰ دلار است . در حال حاضر منطقی ترین راه  قرنطینه ی پرندگان جدید و آزمون PCR برای تعیین آلودگی یا سلامت طوطی می باشد.

تا امروز هیچ درمانی برای پولیما ویروس شناخته نشده است.

تلفن مشاوره و خرید ۰۹۱۲۴۴۰۳۲۹۰ - ۰۹۱۰۱۱۵۱۱۵۳

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>