همه ما در طول زندگی خود از نزدیک  با پرنده ای به نام طوطی برخورد کرده ایم. برخی از انواع طوطی ها از نظر زیبایی و رنگ آمیزی حیرت آورشان و برخی دیگر از منظر سخنگویی و انجام حرکات آکروباتیک  ما را  برای مدتها  شگفت زده و مسحور خود کرده اند.  در تمامی فرهنگهای ملل بصورت افسانه و داستان  به همزیستی این پرنده زیبا  با انسان اشاره کرده اند که این امر از سابقه بسیار زیاد همنشینی این دو موجود حکایت دارد. در ادبیات فارسی و خصوصاً در بین اشعار شعرایی چون مولوی و عطار از طوطی و صفاتش که غالباً  آمیخته با صفاتی انسانی است، به نیکی یاد شده است.

 همانگونه که در متون کهن آمده انسانها از سالهای ابتدایی سکونتشان بر روی کره خاکی حرفه  دامپروری  را پیشه کرده و حیواناتی را اهلی نموده و برای رفع نیازهای خود از آنها  نگهداری  و در بطن جوامع خود جای دادند ، که از آن جمله می توان به رام کردن گاو و گوسفند و بز و مرغ و خروس و … برای رفع نیاز به خوراک و پوشاک و اسب و شتر و الاغ و استر و … برای استفاده از قدرت آنها به عنوان نیروی محرکه و انواع  سگ  به عنوان تامین امنیت  ، اشاره نمود.

 حال با توجه به سابقه طولانی نگهداری از طوطی در جوامع انسانی این سوال به ذهن متبادر می گردد که انسانها چه نیازی را در خود احساس کردند که برای مرتفع نمودن آن به نگهداری از طوطیان شکر سخن و شیرین گفتار پرداختند؟

در پاسخ به این سوال سالها تحقیق و بررسی لازم است تا گوشه ایی از اسرار نهان آن آشکار گردد ولی چیزی که بر ما هم اینک عیان است وفاداری و محبت  بی قید و شرطی است که این پرنده  به صاحب خود ابراز می دارد و همین خصیصه می تواند برای آدمی جذاب و افسونگر باشد. در مورد وفاداری سگها و اسبها و حیواناتی از این دست داستانها شنیده ایم اما شاخصه متمایز طوطی نسبت به اینگونه موجودات چیز دیگری است که ما از آن به عنوان قدرت سخنگویی یاد می کنیم. قدرت سخنگویی توانایی است که انسان در روی کره خاکی فقط خود را صاحب چنین قدرتی میداند و لاغیر. هر چند طوطی دارای قدرت سخنگویی با ساز و کار انسانی نیست ولی به علت اینکه دارای توانایی تقلید اصوات محیط می باشد می توان طوطی را به عنوان مقلد سخنگویی محسوب کرد ، به شکلی که طوطی اصوات حاصل از سخنگویی انسان را عیناً تقلید می نماید و انسان این عمل را از طوطی به عنوان سخنگویی قبول می نماید !

نقاشی زیبایی از گروه طوطیان خاکستری – از این نقاشی تابلو فرش نفیسی در تبریز بافته شده است.

طوطی‌ها چون عده‌ای از کلاغ‌ها (کلاغ سیاه و کلاغ کبود)، از با هوش‌ترین پرندگان در سطح جهان محسوب می‌شوند. تا اینجای نوشته  از کلمه عام  طوطی  برای القای منظور استفاده نمودم . حال لازم است تا کمی بیشتر برای انواع طوطیان تمایز قائل شویم و با جایگاه آنان در میان جانداران آشنا شویم سپس در ادامه به نوع خاص طوطی خاکستری ( کاسکو )  که این وبلاگ را بصورت تخصصی برای آن راه اندازی کردم  بپردازیم.

     طبقه بندی طوطی سانان در میان جانوران :

  •     فرمانرو :  جانوران 
  •     شاخه :  طنابداران
  •     زیر شاخه : مهره داران 
  •   رده :  پرندگان 
  •   راسته :  طوطی سانان 
  •  خانواده : طوطیان آفریقایی 
  •   سرده : طوطی خاکستری 
  •   گونه : (۱) طوطی لامینیت یا دم قرمز یا کنگو ( در ایران معروف به کاسکو دم قرمز )
  •   گونه : (۲) طوطی تیمنه یا دم شکلانی یا دم شرابی یا دم سیاه  ( در ایران معروف به کاسکو دم شکلاتی )

۳۷۲ گونه از پرندگان را که در ۸۶ سرده طبقه بندی می‌شوند، از راستهٔ طوطــی‌ سانان به شمار می آورند. از ویژگی‌های مورفولوژیکی طوطی‌ها که مختص این راسته می‌باشد می‌توان به نـــوک کـج و قوی، قامت راست، پاهای قوی و پاهای پنجه دار که حالت زیگو داکتیل دارد اشاره کرد. در بخش انواع طوطی ها بیشتر در مورد گونه های شناخته شده تر و عکسهای آنها می پردازیم. 

( نویسنده sa.pezeshk  )

منبع : http://kasko-parrot.blogfa.com 

تلفن مشاوره و خرید ۰۹۱۲۴۴۰۳۲۹۰ - ۰۹۱۰۱۱۵۱۱۵۳

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>