گاهی ممکن است علت گاز گرفتن طوطی، اعمال انسانی باشد . در این مقاله رفتارهایی مورد بحث قرار می گیرند که موجب تقویت رفتار گاز گرفتن در طوطی ها می شوند .هر ساله طوطی های بسیاری به محلی که از آن خریداری شده اند بازگردانده می شوند .فقط به این دلیل که آنها ، افرادی که قصد دارند از آنها نگهداری کنند را گاز می گیرند .

چرا طوطی ها عادت گاز گرفتن را در خود تقویت می کنند ؟ برای جلوگیری از پیشرفت این رفتار پرخاشگرانه در طوطی ها ، چه مراحلی باید طی شود؟

رفتار انسانهایی که طوطی ها تمام وقت خود را با آنها می گذارند ، ممکن است علت گاز گرفتن طوطی باشد . چگونگی تعامل انسان با طوطی نقش مهمی در واکنش طوطی داشته و در نهایت رفتار نامطلوب و نهانی گاز گرفتن را تقویت خواهد کرد .

 

اعمالی که گاز گرفتن را به طوطی می آموزد

هم انسان ها و هم طوطی ها می توانند علایمی که از یکدیگر دریافت می کنند را به اشتباه تفسیر کنند .

تفسیر غلط انسان درمورد استفاده طوطی از منقار خود :طوطی برای انجام برخی امور مهم از منقار خود استفاده می کند . در حیات وحش یک پرنده قبل از اینکه بر روی شاخه ای بنشیند ابتدا با منقار خود شاخه را می گیرد .حال اگر شخصی دست خود را به سمت طوطی برده و از او بخواهد که بر روی دست او گام بردارد ، ممکن است طوطی بخواهد قبل از نشستن بر روی دست ، با منقار خود از محکم بودن آن مطمئن شود . اگر آن شخص از گاز طوطی بترسد و دست خود را به سرعت از طوطی دور کند ، در واقع ممکن است این واکنش آغازگر رفتار گاز گرفتن در طوطی باشد.طوطی برای اطاعت از دستور روی دست آمدن ، انگشتان دست را امتحان کرده است پس طبعا به او نشان داده شده که این نشیمنگاه محکم و قابل اطمینان نیست . بنابراین اگر بار دیگر شخص بخواهد انگشتان خود را به سمت او ببرد ، طوطی محتاط تر شده و با شدت بیشتری نشیمنگاه را امتحان می کند تا قبل از گام برداشتن بر روی دست از محکم بودن و امنیت آن مطمئن شود .

تفسیر غلط طوطی درمورد استفاده انسان از دست خود : عمل دیگری که می تواند آغازگر رفتار گاز گرفتن در طوطی ها باشد این است که شخص به طوطی نزدیک شود و انگشتان خود را در مقابل او تکان دهد .اینکار در واقع یک نوع درخواست گاز گرفتن از طوطی است زیرا او این رفتار را تهدیدی علیه خود تلقی می کند .هر حرکت سریعی مانند سیخونک زدن و لمس کردن طوطی و یا تکان دادن انگشتان می تواند برای طوطی به منزله دعوت به مبارزه باشد . اغلب طوطی با خیز برداشتن و حمله ناگهانی به سمت شخص ، به او هشدار می دهند .اگر این هشدار نادیده گرفته شود ، انگشتان ، دست یا بازوی شخص را گاز خواهند گرفت .

تشویق غیر عمدی در هنگام گاز گرفتن طوطی

واکنش اشخاص در مقابل گاز گرفتن طوطی نقش مهم و بزرگی در تقویت این رفتار ایفا می کند ، چه این رفتار به صورت اتفاقی رخ دهد و چه به یک عادت تبدیل شده باشد .

خندیدن : در کمال شگفتی ، خندیدن نیز رفتار گاز گرفتن را در طوطی تقویت می کند . خنده ، در زمانی که جوجه طوطی یک شخص را گاز میگیرد و یا به یک شی حمله می کند، ناخواسته این رفتار را تقویت خواهد کرد . طوطی ممکن است از آهنگ صدای خنده شما لذت برده و آن را به عنوان یک پاداش در نظر بگیرد . این خنده انگیزه ای برای تکرار رفتار گاز گرفتن و دریافت دوباره این پاداش در طوطی خواهد بود .در نظر بگیرید زمانی که طوطی بالغ شود و توانایی مجروح کردن در او افزایش یابد چه اتفاقی خواهد افتاد ؟

فریاد کشیدن : اگر شخصی ، زمانی که طوطی او را گاز می گیرد فریاد بزند ، این رفتار نامطلوب را تقویت می کند .طوطی ممکن است از این واکنش لذت ببرد و عملی که باعث نشان دادن دوباره این واکنش می شود را بار دیگر تکرار کند . چون طوطی یک مخلوق سلطه جو است، این واکنش به او می آموزد که گاز گرفتن اقدامی موثر برای دور کردن دشمن بوده و می تواند برای کنترل و مراقبت از سایر اعضای گروه از آن استفاده کند .

تلافی کردن :یک شخص ممکن است بخوهد این رفتار طوطی را تلافی کرده و به منقار او ضربه بزند . این کار هرگز پاسخ خوبی در مقابل رفتار گاز گرفتن طوطی نخواهد بود . اولین گاز ممکن است ناخواسته یا به علت یک رفتار غریزی صورت بگیرد . ضربه زدن به طوطی ها ، رفتار پرخاشگرانه را در آنها شکل می دهد . آنها حافظه بسیار خوبی دارند و این واکنش را به یاد خواهند سپرد و به همین علت در حالیکه اصلا انتظار ندارید ، گاز گرفتن را آغاز کنند .

آموزش گاز گرفتن به طوطی با نادیده گرفتن علایم آشکار

درک مالکیت یعنی خود را با علایمی که یک طوطی از خود نشان می دهد هماهنگ کنیم . احترام گذاشتن به حد و مرزی که آنها برای خود تعیین کرده اند ، داشتن یک تعامل صلح آمیز بین طوطی و انسان را آسان خواهد کرد .

زمان تنهایی :درست مثل انسان ها، طوطی ها نیز گاهی اوقات ترجیح می دهند که تنها باشند و در این زمان ممکن است غذا بخورند ، پرآرایی کنند و یا بخوابند. احترام گذاشتن به یک طوطی یعنی به علایمی که او از خود نشان می دهد حساس باشیم . انسان ها هرگز نباید طوطی را مجبور کنند در مقابل کاری که مایل نیست آن را انجام دهد ، دوستانه رفتار کرده و با گذشتن از این موضوع او را به گاز گرفتن تحریک کنند .

پیشگیری از تقویت رفتار گاز گرفتن در طوطی :

زندگی با طوطی ها می تواند تجربه فوق العاده ای باشد به شرط اینکه صاحبان طوطی در مقابل تقویت ناخواسته و غیر عمدی گاز گرفتن آنها به خوبی عمل کنند. برای همزیستی مسالمت آمیز و بی خطر باید از تقویت این رفتار جلوگیری شود .

ترجمه : سپیده

منبع : http://melodyrhodes.suite101.com

تلفن مشاوره و خرید ۰۹۱۲۴۴۰۳۲۹۰ - ۰۹۱۰۱۱۵۱۱۵۳

2 دیدگاه ها

  1. آریا ندافی هادی ندافی می‌گه:

    dorood bar shoma doste aziz
    sharmandeh man mosaferat bodam. ageh khastid tamas begirid

  2. سمانه می‌گه:

    سلام
    من یه کاسکو دارم که یکی از دوستان زمانی که به ما داد گفت ۱ سالشه. الان حدود ۳ ساله که پیش ماست ولی فقط ۳، ۴ کلمه یاد گرفته اونم نه کلمه هایی که ما باهاش کار می کنیم، اونهایی که خودش دوس داره مثل: اسمش “حنا” – مامان- بفرمایید – بوس کن
    ۱- چطور میشه سنش رو و نر و مادگیشو فهمید؟
    ۲ اوایل که آوردیمش خونه دست رو که طرفش می بردیم از گاز گرفتن طفره می رفت و اگر هم گار می گرفت خیلی آروم و بدون درد بود. ولی حدود ۳ سال هست که داریمش ۲ سال اون رو به شدت حمله می کنه و گازهای محکم می گیره. به نظر شما در برابر گازهای دردناک اون چطور می شه عکس العمل نشون نداد و بی تفاوت بود که تشویق به گاز گرفتن نشه؟
    ۳- اینکه چطور گاز گرفتن رو از سرش بندازیم؟ بعضی وقتهاسرش رو جلو میاره نازش می کنیم و در بعضی موارد در هنگام ناز کردن یهو حمله می کنه می خواد گاز بگیره.

    ممنون می شم راهنمایی کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>