بررسی پر و بال طوطی برای تشخیص مشکلات مربوط به سلامتی

شرایط پر و بال ، یک شاخص مهم درسلامت طوطی است.اگر پرهای ژولیده یا آسیب دیده یا جویده شده مشاهده کردید باید اقدامات اصلاحی را انجام دهید.ولی چرا در انتظار مشکل باشید؟بهترین راه این است که برای اطمینان از سلامت طوطی، بر روی مراقبت های پیشگیرانه تمرکز کنید.

ما به شما توصیه می کنیم که روزانه طوطی خود را از لحاظ بسیاری از شاخص های سلامتی چک کنید.به عنوان مثال : آیا او بدرستی غذا می خورد ؟یا چشمانش براق است ؟یا اینکه به اندازه کافی فعال است ؟حداقل یه بار در ماه یک نمونه از پر و بال  او جمع آوری کنید و سپس آن را با یافته های ماه قبل خود مقایسه کنید.می توانید برای نتیجه بهتر از دوربین دیجیتال استفاده کنید.

پر و بال هر گونه از طوطی ها خصوصیت منحصر به فرد خودشان را دارند. به عنوان یک نقطه شروع با استفاده از معیارهای زیر، شما می توانید یک سیستم ارزیابی شخصی برای طوطی خود ایجاد کنید.پر و بال طوطی شما باید :

نرم و لطیف :  پر و بال باید قوی و در عین حال انعطاف پذیر باشد

صاف و هموار : محور پر باید صاف و بدون لبه های ناهموار و ترک خورده باشد

براق : درخشندگی یک پوشش یکپارچه را شامل می شود

کامل : ضخیم، تا اندازه ای که نیاز باشد

رنگی : رنگ باید عمیق، درخشان و یکنواخت باشد

تمیز : بدون گرد و غبار، شوره، مواد زائد و یا خاک

عاری از انگل : بدون شپش یا مایت ها

با استفاده از چک لیست زیر شما می توانید یک معیار درجه بندی برای پر و بال طوطی خود ایجاد کنید و یا با شرایط طوطی خود هماهنگ شوید.

بررسی ماهانه نشان می دهد که آیا شما نیاز دارید که در رژیم غذایی او تغییراتی ایجاد کنید ؟

مراقبت و نگهداری از پر و بال طوطی : 

اگر بررسی های منظم هر درجه ای غیر از عالی را نشان داد شما باید توجه کنید که چه عواملی ممکن است در این امر نقش داشته باشند و شما چه قدر می توانید این عوامل را بهبود بخشید.از آنجایی که عوامل مربوط به سلامتی به صورت گروهی و وابسته به هم کار می کنند، تشخیص یک کمبود یا نیاز می تواند مشکل باشد.

رژیم غذایی یک عامل موثر بر روی رنگ پر و بال طوطی ها است.مشورت با یک متخصص به شما کمک می کند تا تشخیص دهید کدام مواد غذایی در رنگ پذیری پرنده شما نقش مهمی ایفا می کنند.برای اطمینان از اینکه پرنده شما ویتامین های ضروری را دریافت کرده استفاده از مکمل های غذایی را مورد توجه قرار دهید.اگر پوست پرنده شما خشک و خارش دار است ممکن است استفاده از اسیدهای چرب در رژیم غذایی اش مورد نیاز باشد.

حمام کردن امری طبیعی و ضروری برای طوطی ها است.حمام کردن با از بین بردن گرد و غبار، روغن اضافی، شوره ها، پرهای شل و حشرات و آفت ها و تامین رطوبت مورد نیاز، به حفظ و نگهداری از پر و بال کمک می کند.همچنین خواص عایق بودن پر را حفظ و پوست را مرطوب می کند و… .

برای حمام کردن هرگز از صابون استفاده نکنید زیرا روغن طبیعی پرها و پوست را از بین میبرد.

پرکنی ممکن است ناشی از مشکلات فیزیکی، عاطفی و محیطی باشد.راه حل آن سخت و زمان بر است.اگر مشکل ناشی از خشکی باشد، افزایش رطوبت پوست همچنین حمام مکرر مورد نیاز است.تغییر رژیم غذایی و ارائه دانه های چرب کمتر و استفاده بیشتر از جوانه ها و میوه ها و سبزیجات تازه ممکن است به جلوگیری از آن کمک کند.دادن آزادی بیشتر و فرصتی برای ورزش کردن به از بین بردن این عادت مخرب کمک خواهد کرد  و سرانجام استفاده از اسپری های پرکنی برای دلسرد کردن طوطی از پرکندن می تواند موثر باشد.

نور خورشید برای حفظ سطوح ویتامین و پر وبال طوطی ضروری است هرچند که اغلب تامین این نیاز برای پرندگان قفسی مشکل است.اگر قفس طوطی خود را نزدیک پنجره قرار می دهید، مطمئن شوید که یک بخش از قفس کاملا در سایه قرار بگیرد تا طوطی شما اگر بیش از حد احساس گرما کند، یک گوشه امن برای عقب نشینی داشته باشد.

هرگز قفس را بدون نظارت در زیر نور مستقیم خورشید ترک نکنید.به یاد داشته باشد که برخی از طوطی ها از حرکات و فعالیت های بیرون از پنجره دچار ترس و اضطراب می شوند.یک روش امن برای فراهم کردن نور خورشید مورد نیاز برای همه طوطی ها، استفاده بیش از ۱۰ ساعت نور مصنوعی لامپ های اسپکتروم در روز است.

اسپری های ضد انگل و حشرات، شپش و مایت هایی که باعث ابتلای طوطی به جرب پر و بال می شوند را کنترل می کنند. هنگام استفاده از اسپری موضعی بر روی طوطی، سعی کنید همزمان کل قفس را نیز اسپری کنید.

ورزش طوطی را سالم و تندرست نگه می دارد. نتیجه مهمتر آن سلامت پر و بال طوطی است. برای او اسباب بازی فراهم کنید و در صورت امکان اجازه دهید که پرواز کند. همیشه از چوب های نشیمن متنوع استفاده کنید تا مطمئن شوید که روزانه پاهای طوطی شما ورزش داده می شود.

حتی سالم ترین طوطی نیز گاهی اوقات به کمک نیاز خواهد داشت، هوشیار باشید.اگر مشکلاتی وجود دارد که شما از آن چیزی نمی دانید یا جدی به نظر نمی رسند، بهتر است با دامپزشک مشورت کنید.

 

ترجمه : سپیده

توجه : کلیه مطالب و مقاله های این سایت متعلق به وب سایت رسمی طوطی سانان (www.parrot.ir)  و پارسی پت و زیر مجموعه شرکت شبکه ارتباطات کامپوتری ایران (AKA Networks) است.کپی برداری بدون ذکر منبع و نام صریح و لینک شده وب سایت www.parrot.ir و نام نویسنده مقاله مصداق بارز دزدی است و از طرف شرکت ارتباطات کامپوتری ایران مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.در صورت تمایل به استفاده از مقاله های این سایت میبایست منبع را به صورت یک لینک معتبر و صریح به همراه نام مترجم و نویسنده مقاله به این صورت ذکر کنید :


منبع : www.parrot.ir

مترجم : نام مترجم مقاله

تلفن مشاوره و خرید ۰۹۱۲۴۴۰۳۲۹۰ - ۰۹۱۰۱۱۵۱۱۵۳

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>