بیماری scaly leg بیماری مرتبط با مرغ و خروس و همچنین سایر پرندگان است که به دلیل کرمهای انگلی زیر فلس و پوسته پا بوجود می آید نام این کرمهای انگلی Knemidocoptes mutans است و بیشتر ناحیه پا را مورد صدمه و آسیب قرار می دهد ولی ممکن است به سایر نقاط بدن مانند شانه ها نیز سرایت کند. 

بیماری فلس پاها ، حیات و عمر پرنده را دچار اختلال می کند و به مرور گسترده تر می شود . از طریق تماس مستقیم ، این بیماری به پرنده دیگر سرایت می کند. 

پوسته هایی که از پای پرنده بیمار به اطراف و زمین ریخته می شود گاهی به شکل شوره و گرد و غبار سفید رنگ قابل مشاهده است.

این بیماری به شدت آزاردهنده و دردناک است و در موارد حاد باعث لنگ شدن و نقص پای پرنده می شود و در پرندگان اهلی که در اسارت هستند ، توسط محصولات طبیعی روغنی مانند روغن های گیاهی و ژلهای مخصوصی که حاوی مواد الکلی است و همچنین مواد صنعتی که نام آن Chest Rub می باشد درمان می گردد. این محصولات مانع تنفس و زنده ماندن کرمها می شود.

با استفاده از روشهای پیشرفته تر دیگری که معمولا مخلوطی از ۲ متد می باشد و استفاده از آب صابونی مخصوص ، به همراه آمونیاک رقیق اقدام به کشتن کرمهای انگلی و در نتیجه از بین بردن آنها از پای پرنده می کنند. 

از بین بردن کامل این بیماری نیازمند زمان و استفاده از مواد درمانی در طی چندین مرحله می باشد. این مواد را روی پا زده و با برس های مخصوص که جنس سفتی دارند فلس های کرمی را از پا می زدایند.

شوره ها و پوسته های ریخته شده تا چندین ماه ناقل بیماری هستند و لازم است بعد از بهبودی کامل ، نشیمنگاه و هر وسیله ای که امکان ریختن پوسته ها روی آن است تعویض شوند . پیشنهاد می شود برای اطمینان ، قفس پرنده و مکانی که در آن قرار دارد به کل عوض شود.

ترجمه :  بابک آژیده

تلفن مشاوره و خرید ۰۹۱۲۴۴۰۳۲۹۰ - ۰۹۱۰۱۱۵۱۱۵۳

2 دیدگاه ها

  1. آریا ندافی هادی ندافی می‌گه:

    dorood bar shoma dost aziz
    lotfan tamas begirid

  2. حمیدرضا می‌گه:

    باسلام بنده یک طوطی ملنگو۸ماهه دارم که فوق العاده شیطون بود حدود ۲روزه هیچ سروصدایی نمیکنه وغذا نمی خوره ویکی از پاهاشوبالامیگیره متوجه شدم بغل پاش یک دمل چرکی شده که از آن عفونت ترشح میشود دلیلش چیست؟ وچه درمانی دارد که دوباره مثل قبل شود خاهشا کمکم کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>