خطراتی که کاسکو شما را تهدید میکند

بعد از استقرار کاسکو در قفس اصلی و انتخاب محل مناسب برای زندگی کاسکو باید در نظر داشته باشید که بعد از مدت کوتاهی که کاسکویتان کمی رام شد احتیاج دارد از قفس بیرون بیاید به همین دلیل بد نیست که کمی از خطرات محیط زندگی کاسکو ها را بررسی نماییم .

علاوه بر نکاتی که در مورد محل مناسب استقرار کاسکو بیان شد باید چند نکته بسیار مهم را در نظر داشته باشید که تحت عنوان خطرات محل زندگی بیان می شود که این خطرات را به طور کلی می توان به دو دسته اصلی تقسیم کرد:

۱-     خطراتی که کاسکوها را تهدید می کنند.

۲-     خطراتی که کاسکوها برای محیط ایجاد می کنند.

در مورد اول خطرات باعث از بین رفتن پرنده می شود و در مورد دوم باعث از بین رفتن وسایل خانه می شود.

در هر صورت باید موارد زیر را رعایت کنید (در تمام موارد باید دسترسی کاسکو را محدود کنید یعنی اگر کاسکو داخل قفس است فاصله قفس را از موارد گفته شده و اگر خارج از قفس است فاصله خود کاسکو را تا موارد ذیل درحدی قرار دهید که کاسکو امکان دسترسی نداشته باشد . البته در هر مورد تجربیات شخصی را هم بیان می کنم )

۱-مواردی که برای کاسکو خطرناک است:

- اگر در محل زندگیتان گیاه طبیعی نگهداری می کنید مطمئن شوید که گیاه برای پرندگان مضر نباشد در صورت مضر بودن آنرا از پرنده دور نگهدارید‌( بعضأ گیاهانی دارای گرده های مضر برای پرندگان هستند که باید این گیاهان بکلی از منطقه زندگی کاسکو دور کنید.)

- سیم برق برای کاسکو بسیار خطرناک است چون اگر کاسکو آن را بجود دچار سانحه می شود . پس سیم برق را از کاسکو دور نگهدارید و هنگامی که کاسکو در محیط خانه آزاد است بسیار مواظب باشید که به سیم های برق نزدیک نشود.

- شیشه و پنجره برای کاسکو آزاد بسیار خطرناک است چون به هوای محیط آزاد اگر پرواز کند با برخورد به شیشه دچار حادثه می شود.

- به هیچ عنوان اجازه ندهید کاسکو به مواد شیمیایی سمی (مثل مواد شوینده ، آفت کش و …)دسترسی پیدا کند.

- کاسکو را از وسایلی که دارای شعله هستند مثل شومینه دور نگهدارید.

- وسایل نوک تیز و برنده را در دسترس کاسکو قرار ندهید .

- مهمترین مطلب اینکه اگر کاسکویتان آزاد است به هیچ وجه در و یا پنجره ای که رو به فضای باز است را باز نگذارید.

- بجز موارد گفته شده هر موردی که ایجاد خطر می کند و احتمال آسیب رسانی به پرنده را دارد باید از کاسکو دور باشد.

 
2- مواردی که کاسکو برای آن ها خطرناکند:

چون کاسکو ها دارای منقار بسیار قوی هستند و علاقه شدیدی به جویدن دارند برای تمامی وسایل خانه خطرناک می باشند و در صورت غفلت شما براحتی وسایل چوبی ، گچی ، پارچه ای و … مانند مبلمان ، گچبری ، قالی و … را از بین می برند.

شما هر قدر هم مواظب باشید چون کاسکو ها بسیار باهوشند یک راهی را برای رسیدن به هدف خود پیدا می کنند پس خراب شدن بعضی از وسایل و تزئینات خانه شما اجتناب ناپذیرند که نباید ناراحت شوید. بصورت تجربی می توانید راه هایی را برای کم کردن خسارات پیدا کنید که بعنوان نمونه یکی از مواردی را که من با ناتسی تجربه کردم را خدمتتان معرفی می کنم ولی قبل از آن دانستن یک نکته در کنترل و مراقبت کاسکو ها در هنگام آزادی بسیار کمک می کند .

کاسکو ها اصولأ برای حرکت بین سطوح مختلف از منقار خود استفاده می کنند یعنی با استفاده و کمک از منقار به محل جدید حرکت می کنند و اگر فاصله بین دو نقطه بیشتر از این فاصله باشد ناچار مجبور به پریدن می باشد که صدای پریدن شما را متوجه حرکت او می کند پس یکی از راههای کنترل حرکت کاسکو این است که فاصله بین محل استقرارش با مکان های دیگر را بیش از مقدار قابل حرکت کاسکو قرار دهید (در بخش مربوط به تفضیل به آن خواهیم پرداخت).

خود بنده در  قفس ناتسی را  در کنار نشیمن خودمان قرار دادم و چون در چهار جهت قفسش مواردی برای کنده کاری و خسارت زدن ناتسی وجود دارد( از یک طرف گچبری دیوار ، از یک طرف باند ضبط  و از طرف دیگر مبلمان) و چون هر وقت که روی قفس میاید دوست دارد که به سمت من بیاید، در ابتدا فاصله اش را از مبلمان تنظیم کرده بودم که یک روز دیدم روی درب باز شده قفس ایستاده ( چون درب را با زنجیر می بندم که بسته نشود و پای ناتسی لای در گیر نیوفتد) و با خیال راحت دارد حساب بلند گو و جای باند را می رسد و من مجبور به تغییر جای باند شدم . چند روز بعد هم دیدم تا جایی که جا داشته کش اومده و ترتیب گچبری را داده که مجبور شدم برای حفظ فاصله با دیوار تقریبأ تمام وسایل را جابجا کنم . (مورد بعدی هم چون مربوط به حضور ناتسی در بیرون قفس و محل دیگری جز قفس می باشد در مبحث مربوطه به تفضیل توضیح خواهم داد.)

البته طبق تمام مواردی که تا اینجا گفته شده این مورد هم کاملأ به خصوصیات فردی کاسکوی مورد نظر بستگی دارد چون بعضی از کاسکو ها بسیار به حمله کردن به وسایل خانه علاقه دارند ولی گروهی دیگر بسیار آرامند و بجز وسایل خود با دیگر وسایل کاری ندارند.

ولی در کل کاسکو ها به جویدن گچبری و چوب علاقه بیشتری دارند لذا یکی از راههای پیشگیری از تخریب این است که اسباب بازی و مکمل هایی که گچی و یا چوبی هستند را در اوقات بیکاری کاسکو در اختیارش قرار دهید.

منبع : africangreyparrot.blogfa.com

تلفن مشاوره و خرید ۰۹۱۲۴۴۰۳۲۹۰ - ۰۹۱۰۱۱۵۱۱۵۳

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>