دلایل اصلی پر کنی:

 

تغذیه:

تغذیه اشتباه باعث بوجود آمدن انواع بیماریها و در نهایت منجر به پرکنی می شود.

نداشتن سرگرمی :

نداشتن فعالیت و سرگرمی کافی باعث می شود که طوطی به خصوص طوطی هایی که ساعات زیادی در قفس نگهداری می شوند و یا قفس های کوچک بدون وسیله سرگرم کننده دارند ، برای سرگرم کردن خود با پرهایشان بازی و شروع به کندن آنها کنند.در این مدت حوصله پرنده سر رفته و به دنبال بازی می گردد و چیزی جز پرهایش پیدا نمی کند.

در تصویر زیر کاکاتو Coco رو می بینید . در عکس سمت چپ به دلیل نبود وسیله ای برای سرگرمی دچار پرکنی شده است. این طوطی سالها پرکن بوده و در تصویر سمت راست و زیر می بینید که با سرگرم شدن پرکنیش بهبود یافته است.

نور:

طوطی ها عاشق نور و روشنایی زیاد هستند و معمولا در گوشه خانه و در تاریکی نگهداری می شوند که این امر باعث ایجاد افسردگی در پرنده می شود. همچنین نور خورشید ، ویتامین D مورد نیاز بدن پرنده را تامین می کند که فقدان آن موجب پرکنی می شود.

تجربه ی فردی که طوطیش سالها پر کن بوده :

طوطی من برای مدت طولانی دچار پرکنی بود . مدتی خوب می شد ولی دوباره شروع می کرد . تا اینکه ۱سال و نیم پیش خانه خود را عوض کردیم . خانه جدیدمان اتاق بسیار نورانی و زیبایی داشت که رو به خیابان و درختان زیادی بود و رفت و آمد افراد دیده می شد . من قفس طوطیم را آنجا گذاشتم . در این ۱سال و نیم پرکنی طوطیم خوب شده و دیگر این کار را انجام نداده است.

خانم دیگری که کاسکو داشت در این باره می گوید :

چند ماه قبل کاسکوی من شروع به پرکنی کرد .او را نزد دکتر بردم و طی آزمایشات معلوم شد که به علت نبود ویتامین D کافی ، دچار کمبود کلسیم شده است . بنابراین رژیم غذایی طوطیم را عوض کردم . من برای او اسباب بازیهای زیادی می سازم . کاغذهای بسیار بزرگ تهیه می کنم ، مدام لوله کرده  و در اخیتارش قرار می دهم.

طوطی ها متعلق به طبیعت هستند و به نور آفتاب نیاز دارند . این تامین نور باید بطور مستقیم باشد و از پشت پنجره کافی نیست. البته باید مواظب گرمای زیاد باشید و در ساعات مناسب پرنده را به محیط باز ببرید.

حتی می توانید هنگامی که هوا آفتابی است  پنجره را باز کنید و اجازه دهید تا هوای تازه به پرنده برسد.

استرس:

استرس یکی از عوامل مهم در ایجاد پرکنی است .

محل قفس :

طبق تحقیقات صورت گرفته ، طوطی هایی که محل استقرار قفسشان در جایی است که در و ورود و خروج افراد را نمی بیند کمتر دچار پر کنی می شوند.

به نظر ما با توجه ویژه و سرگرم کردن پرنده ، پرکنی رفتاری قابل درمان و قابل اجتناب می باشد.

ترجمه: بابک آژیده

تلفن مشاوره و خرید ۰۹۱۲۴۴۰۳۲۹۰ - ۰۹۱۰۱۱۵۱۱۵۳

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>