شپشها (Lices) و مایتها (Mites) در پرندگان

شپشها (Lices) و مایتها (Mites)

پیشگیری وتشخیص زودهنگام دوکلید موفقیت در کنترل ودرمان انگلهای خارجی هستند. عمومی ترین انگلهای خارجی مشاهده شده در پرندگان زینتی شپشها ومایتهامی باشند.

انگل قناری

شپشهای پرندگان ناقل بیماریها هستند و بهترین راه سلامت قناریها رهایی از این انگلهاست. شپش ریز ، بدون بال، دارای شش پا، با بدن تخت و حشرات پهن با سرگرد هستند. آنها تخمهایشان را روی پرهای پرندگان بخصوص نزدیک پایه ی محور پر می گذارند، شپشهای پرندگان مانند سایر گونه های دیگر که درحیوانات یافت می شوند خون نمی مکند بلکه آنها از فلسهای خشک پوست، پرها و پوسته ها تغذیه می کننتد هر چند که آنها خون خارج شده از خراش دادن پوست را نیز می بلعند. تمام چرخه زندگی شپشها روی پرنده میزبان اتفاق می افتد. شپشهای پرندگان دارای میزبان اختصاصی هستند و نمی توانند به انسان منتقل شوند. پرهای پرندگان مورد هجوم قرار گرفته دارای ظاهر خورده شده هستند و لذا این پرها ظاهری زبر و کدر به خود میگیرند.
جهت پیشگیری بهتراست محیط پرورش و قفسها را مرتب نظافت و بازدید کنید و هر چند وقت یکبار عمل ضدعفونی را انجام دهید. ساده ترین روش استفاده از الکل طبی جهت ضدعفونی قفسها میباشد و درصورت برخورد با این حشرات سریعا اقدام به معالجه پرنده توسط اسپری ،قطره و پودرهای مخصوص نمائید. جهت آشنایی بیشتر با این محصولات ضد انگل و شپش می توانید به قسمت فروشگاه سایت مراجعه نمائید.
دکتر راب مارشال در یکی از بهترین کتابهایی که در رابطه با بیماریها، بهداشت و درمان قناریها نگارش کرده مایتها را بعنوان شایعترین مشکل بیماری قناریها مطرح می نماید و تخمین زده که ۹۰% قناری های خانگی با این مشکل روبرو هستند. مایتها موجوداتی میکروسکوپی هستند که به گروه کنه ها تعلق دارند و درفضای داخلی اماکنی که از رطوبت بالایی برخوردارند زندگی می کنند.
مایت ها به ۴دسته تقسیم میشوند:
-مایتهای مجرای تنفسی(مایت کیسه هوا)
این مایتها به مایته ریه قناری نیز مشهورند ،قناری که دچار این انگل می شود کمتر آواز می خواند و حتی به جایی خواهد رسید که دیگر آواز نمی خواند، از کیفت پرها کاسته و بطور قابل توجهی از فعالیت پرنده کم میشود.
-مایتهای پا وصورت
این مایتها باعث بوجود آمدن ظاهری بد بر روی پا و صورت پرنده خواهند شد.
-مایتهای پر
این مایتها باعث کدر ،خراب و کم شدن پرهای پرنده خواهندشد.
-مایتهای قرمز
شایعترین و شناخته شده ترین نوع مایتها هستند.مایتهای قرمز روز در مناطق تاریک از جمله درزها ،زیرلانه ها، درمیان ترکهای دیوار و در نهایت در میان اتصالات دانخوریها و نی های قفس می گذرانند و شب ها حمله می کنند و در این مدت مسغول مکیدن خون پرنده هستند. برای کنترل مایتها از چهار عامل زیر میتوان استفاده کرد:
۱- بهداشت سالنها ۲- کنترل ورودمایتها ۳- پایش مداوم آن ۴- استفاده از دارو

منبع : CanarysAdvisor /wikihow.com/e-mahan.ir

ترجمه : حمیدرضا رعنائی

تلفن مشاوره و خرید ۰۹۱۲۴۴۰۳۲۹۰ - ۰۹۱۰۱۱۵۱۱۵۳

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>