علت مرگ بیشتر جوجه طوطی ها

 

 

علت مرگ بیشتر جوجه طوطی ها (به ویژه جوجه گوشتی های قاچاقی) افزایش بیش از حد قارچها و یا نماتدها در داخل چینه دان بوده و عامل اصلی افزایش قارچ در سیستم گوارش طوطی ها نیز ضعیف شدن بدن است. به طور طبیعی در بدن همه طوطی ها این قارچها وجود دارند و وقتی طوطی ضعیف میشه اینها از ضعف سیستم ایمنی استفاده کرده و زیاد میشن و طوطی هم نمی تونه باهاشون مقابله کنه …. پس به یاد داشته باشید قارچهای داخل سیستم گوارش عامل ثانویه مرگ جوجه طوطی هستند. در سایر موارد که طوطی بیمار بشه هم این اتفاق می افته مثلا طوطی که سرما می خوره یا انگل میگیره یا هر بیماری دیگر……. نه تنها باید با اون بیماری اصلی مقابله کنه بلکه باید با این بیماری ثانویه هم مقابله کنه برای همینه طوطی ها وقتی مریض میشن بعد از یکی یا دو روز ممکنه تلف بشن و سرعت دیده شدن علائم بالینی تا مرگ طوطی فاصله چندانی نداره ،متاسفانه علائم بالینی هم معمولا دیرتر از زمان عارض شدن طوطی به بیماری خودش را نشان میده .

نکته مهم دیگر تغذیه جوجه هاست . در سرلاک های خارجی مخصوص طوطی ها ،که بسیار هم گران هستند و در ایران اگر یافت بشه یا کسی از خارج بیاره معمولا قیمت نیم کیلو اش حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تومن است، آنزیمی وجود داره که به هضم غذا در داخل چینه دان کمک می کنه و همان عامل کنترل کننده قارچها و آنزیمهای داخل چینه دان است . اگر مواد غذایی داخل چینه دان بمونه و هضم نشه همونجا فاسد میشه و به سرعت هم عمر طوطی را کم می کنه. اینها مواردی است که بزرگ کننده جوجه گوشتی باید بسیار بهش توجه کنه . (تاکیدمان بیشتربرای جوجه هایی است که عمدتا در اینجا تولید نمی شوند)

باز هم میگم که عدم توجه به این مسائل در دوران جوجگی ممکنه بعدها عوارض خودش را در دوران نوجوانی و جوانی نشون بده …. من به همراه چند تا از دوستانم این مسئله را کنترل کردیم عید گذشته یک تیم تحقیقاتی ۱۵ تا از این جوجه ها (بین یک ماه و نیم سن الی دو ماه) را خریداری کرده به سرعت برای معاینه نزد دامپزشک بردیم ۵ تا از جوجه ها به شدت آلودگی قارچی داشتند در حالیکه ظاهرشون اصلا چیزی نشان نمیداد بسیار سرحال و بازیگوش و پر اشتها بودند… و دکتر براشون دارو داد و با اینحال اعلام کرد که احتمال زنده موندنشون کمه، این جوجه ها به تدریج ظرف مدت دو ماه یکی یکی تلف شدند. مابقی به جز دو تا همگی میزان قارچ بیش از حد معمول داشتند ولی نه به شدت اون ۵ تای اول باز هم تاکید می کنم که اگر به ظاهر جوجه ها نگاه می کردی اصلا نمی فهمیدی که ممکنه مریض باشند حتی مدفوعشون هم طبیعی بود. فقط سواپ گرفتن از چینه دان این نشانه ها را مشخص میکرد برای ما امکان نداشت که آزمایش کشت مدفوع را هم بدیم وگرنه چه بسا به مشکلات دیگری هم میشد پی برد. در این تحقیق ما فقط یک فاکتور را در شرایط کنترل شده می تونستیم پیگیر باشیم.

بی اشتهایی و غذا نخوردن به مدت ۲۴ ساعت تغییر حالت و رنگ مدفوع و ترشحات بیش از حد کبد در مدفوع از علائمی بود که به صورت بالینی و به طور ناگهانی دیده میشد، بعد از مرگ هم بلافاصله برای کالبد شکافی اجساد را ارجاع دادیم و نتیجه کالبد شکافی نفود قارچ به کل هاضمه و التهاب کبد را تایید میکرد.
مابقی را طبق برنامه و در شرایط یکسان نگهداری کردیم از بین ۱۰ تای باقیمانده ۷ تا جوجه تا سن ۵ ماهگی کامل بزرگ شده و رشد کردند و متاسفانه در طی این مدت اینها هم همان علائم را از خودشان نشان دادند و نتیجه آزمایش و کالبد شکافی هم مانند قبلی ها بود با این تفاوت که دو تا از جوجه ها علائم التهاب ریه ها را در نتیجه کالبد شکافی خود داشتند که عکس برداری رادیو گرافی هم آن را نشان نداده بود.

دکتر دامپزشک پیگیر این تحقیق تاکید خاصی بر تامین نیاز دمایی بدن این طوطی ها در زمانی که هنوز پردرنیاوردند داشتند، حالا چه این دوره در زمان حملشان به ایران باشه و چه زمانی که به دست ما میرسند و به نظر ایشان و چند تن از دامپزشکان دیگر ضعیف شدن بدن طوطی ها به تدریج اتفاق می افته و به طور ناگهانی تاثیر خودش را نشون میده البته باید در نظر گرفت در آزمایش فوق فقط یک فاکتور قابل بررسی بود و اگر شرایط نگهداری طوری بود که سایر فاکتورها هم می توانست مورد کنترل قرار بگیرد نتیجه قابل بحث ، مستند تر بود. هر چند که شاید نشه این نتیجه را تعمیم داد ولی به عنوان یک تجربه میشه بهش استناد کرد.

[IMG]

[/IMG]

متاسفانه عامل ضعیف شدن بدن این طوطی ها به طور قطع مشخص نبود اما آزمایشهای متعدد از محتویات چینه دان وجود قارچ و مخمر را در چینه دان نشان میداد و با اینکه مصرف دارو برای مدتی مقدار آن را در بدن طوطی کم میکرد اما باعث از بین رفتن آن نیمشد و بعد از مدت معین مصرف دارو و دوز مورد نیاز بر اساس وزن بدن طوطی، باز هم بعد از پایان دوره مقدار قارچ همچنان زیاد میشه البته لازم به ذکر است که به علت کم بودن جامعه آماری باز هم نمیشه که آن را کامل تعمیم داد و این مشاهدات فقط برای افزایش آگاهی عمومی در اختیار دوستداران قرار میگیرد.
نهایتا از بین این تعداد جوجه ۳ تاشون تا الان زنده موندند که یکیشون ناوال من است که در حال حاضر به حرف زدن افتاده.
الان سه تا جوجه باقیمانده که ۹ ماهه هستند وبه نظر دکتر دامپزشکی که تحت نظرش هستند هنوز هم خطر مرگ از سرشون نگذشته ولی دو تا از این سه جوجه ، جوجه هایی بودند که از اول هم هیچ اثری از بیماری در چینه دانشون دیده نشده بود در ضمن هنگام خرید از سایر طوطی ها پر و بال بیشتری داشتند.

شیکرا

تلفن مشاوره و خرید ۰۹۱۲۴۴۰۳۲۹۰ - ۰۹۱۰۱۱۵۱۱۵۳

8 دیدگاه ها

  1. آریا ندافی هادی ندافی می‌گه:

    درود بر شما دوست عزیز
    لطفا تماس بگیرید

  2. محمد می‌گه:

    سلام ببخشید دوباره مزاحم شدم
    میخواستم ببینم برا جوجه عروسام که تازه به دنیا اومدن چی بدم خوبه؟ متاسفانه مادرشون نه تخم مرغ میخوره،نه حبوبات پخته،نه برنج پخته،یکی از دوستام گفت بهشوت بیسکوئیت مادر یا ساقه طلایی بده خوبه،ولی اونا رو هم نخورد.

  3. آریا ندافی هادی ندافی می‌گه:

    درود بر شما دوست عزیز
    علل مرگ جوجه ها بعد از خارج شدن از تخم متفاوته که با توجه به علائمی که شما میدید میتونه کمبود ویتامین E باشه و یا کمبود رطوبت هنگام خارج شدن جوجه از تخم. برای اطلاعات بیشتر لطفا تماس بگیرید

  4. محمد می‌گه:

    با عرض سلام و خسته نباشید
    من یک جفت عروس دارم(نر لوتینو و ماده خاکستری) بعد از اینکه جفت گیری کردن دو تا تخم گذاشت ولی عروس نرم مادشو میزد و تخمها رو میخواست از لونه بندازه بیرون برا همین جداشون کردم،بعد اون ماده دو تا تخم دیگه گذاشت،دیروز یکی از تخم ها باز شد ولی امروز جوجه مرد الان داره یکی دیگه ررو باز میکنه میخوام ببینم علت مرگ جوجه چی بوده میترسم این یکی هم بمیره ممنون میشم .ببخشید اگه یکم طولانی شد.

  5. هادی ندافی می‌گه:

    درود بر شما دوست عزیز
    لطفا تماس بگیرید
    ۰۹۱۲۴۴۰۳۲۹۰

  6. مسعود می‌گه:

    من ۲تا جوجه ملنگو خریدم یه کم که بزرگ شدند یکی از آنهاچیزی نمی خورد وبعد از ۳روز مرد. حالا آن یکی هم همینجوری شده دامپزشکی بردم داروی نیستالین انسانی تجویز کرده تاثیری از بهتر شدن نمی بینم آیا شما دارویی را معرفی میکنید که خوب شوند. ممنون

  7. حسین می‌گه:

    سلام ۲بچه دارم میخاهم برایشان جوحه طوطی بخرم راهنمایی

  8. soheil می‌گه:

    چه وحشتناک !

    ما رواز خرید جوجه داری منصرف میکنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>