کدام چوب نشیمن برای طوطی مناسب تر است (مشکلات پا در پرندگان و انواع چوب نشیمنگاه )

کدام چوب نشیمن برای طوطی مناسب تر است (مشکلات پا در پرندگان و انواع چوب نشیمنگاه )
سلام
در این تاپیک قصد دارم به مشکلات پا در پرندگان که می تونه ناشی از نامناسب بودن نشینگاه آنها باشه اشاره کنم. در این تاپیک برخی از انواع استندها و نشیمنگاهها را معرفی کنم تا دوستان بتونن با توجه به شرایطشون محیط مناسب تری را برای طوطی های خودشون فراهم کنند. امیدوارم که مفید باشه.

مشکلات پا
مناسب بودن نشینمگاه بسیار مهم است.محل نشستن پرنده باید به اندازه ای باشه که پاهای پرنده نتونه کاملا به دور آنها بپیچه اگر قطر میله ها بیش از حد زیاد باشه ممکنه زخمهای ناشی از فشار در کف پاهای پرنده ایجاد و نهایتا به عفونت در پا منجر بشه که به آن اصطلاحا Bumble Foot میگن.
چنانکه میله های نشیمنگاه با قطرهای متفاوت در قفس وجود داشته باشه فشار وارده به کف پاهای پرنده متغیر و متفاوت بوده و پرنده می تونه بر اساس آن محل نشستن خود را انتخاب کنه(در طبیعت هم وضع همینطوره و پرنده روی شاخه های درختان با قطرهای متفاوت میشینه). نکته ای که اکثر ما بهش توجه نمی کنیم استفاده از همین میله ها با قطر های متفاوت است. ما معمولا توی قفس پرنده مون یک میله میذاریم که قطرش یکسان و کاملا استوانه ای است ، پرنده در تمام اوقات از اون استفاده می کنه، در ضمن ممکنه قفس پرنده مون به اندازه ای باشه که نتونیم دو یا چند تا چوب نشیمن در قفس بذاریم … پس باید چه کار کنیم ؟*
برای پاسخ دادن به این سوال ابتدا چند نوع میله که توی بازار ایران هم یافت میشه و بسیار مناسبه را بهتون معرفی می کنم. بعد میرم سراغه معرفی استندهایی که خودتون با کمی خلاقیت می تونید بسازید و در نهایت شما متوجه خواهید شد که چه نشیمنگاههایی برای پرنده مناسب تر است.

یکی از این میله هایی که کم و بیش در ایران هم یافت میشه چوبهایی با روکش مواد معدنی است این میله های نشیمن چند تا مزیت داره
الف : قطرشون متغیر است
ب: پرنده هنگام نشستن روی اون دایم با نوکش با اون بازی می کنه و علاوه بر تامین مواد معدنی نوکش هم ساییده میشه .
اینجا عکس چند مدل از این میله ها را میذارم و نحوه اتصال آن به قفس نشان می دم…

من برای پرنده ام گذاشتم ..جالب اینجاست که پرنده من به صورت متناوب روی چوب معمولی و روی این چوب میشینه در طبیعت هم قطر شاخ و برگ درختان متغیر است و حتی زاویه قرار گیری شاخه برگ نسبت به هم متغیر است… ولی ما فقط یک چوب صاف کاملا افقی توی قفس میذاریم…. خوبی این چوبهای روکش معدنی دار اینه که یک شیب ملایم هم داره و کاملا افقی نیست به تصاویر توجه کنید:

اینجا دو تا چوب براش گذاشتم که قطرشون متفاوت بود …. با شیب و زاویه ملایم

چوب دیگه ای که میخوام بهتون معرفی کنم دقیقا نمی دونم اسمش چیه اما علاوه بر قطر مناسب یه جور اسباب بازی هم هست … که پرنده علاوه بر نشستن روش سرگرم میشه و در عین حال بازی کردن با زایده های چوبی موجود در این میله باعث ساییدگی نوکش هم میشه … جنس این چوب بسیار محکمه و پرنده نمی تونه به راحتی خردش کنه برای طوطی خاکستری و شاه طوطی که معمولا سه سوته یه وسیله چوبی را می جون وسیله مناسبی است.

پرنده من صبحها که از خواب بیدار میشه معمولا بعد از پر آرایی عادت داره میاد روی این چوب میشینه و چند ساعتی سرش گرمه اینجوری وقتی هم که سرکارم خیالم راحته که بهش بد نمیگذره… حالا به تصویر نگاه کنید خودتون متوجه میشید.

اگر قفس پرنده تون بزرگ باشه می تونید همون چوبهای معمولی را با زاویه در قفس بذارید اگر خواستید این کار را انجام بدید باید حواستون باشه که باید بیشتر از یک چوب استفاده کنید چیدمان به چوب ها با زاویه ۱۵ تا ۲۰ درجه باعث قوی شدن عضلات پا در پرنده میشه من برای شاه طوطیم از این روش استفاده کردم .

به عکس زیر نگاه کنید ..سه تا چوب با سه جنش مختلف و قطر مختلف در داخل قفس است

اینها چوبهای رایجی بود که می تونید خریداری و برای پرنده تون ازش استفاده کنید

در پست بعدی استندهای مناسب برای پرنده ها را معرفی می کنم.

شیکرا

تلفن مشاوره و خرید ۰۹۱۲۴۴۰۳۲۹۰ - ۰۹۱۰۱۱۵۱۱۵۳

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>