نژاد های کاسکو

 

1- کاسکوی کونگو Psittacus erithacus

گاهی به آن طوطی خاکستری کامرون نیز می‌گویند. برخی معتقدند که طوطی کامرون با طوطی کنگو تفاوت دارد اما در حقیقت تفاوت چندانی بین این دو وجود ندارد وبرخی از واردکنندگان وفروشندگان این پرندگان سعی می‌کنند با توجه به اندازه وتنوع رنگ پر وبال نام‌های مختلفی برآن‌ها بگذارند. آنان معمولاً طوطی‌های مناطق مختلف را جمع آوری نموده ودر یک محموله جای می‌دهند وپس از رسیدن محموله به کشور مقصد، با توجه به رنگ پر وبال آن‌ها اقدام به جدا کردن آن‌ها به عنوان گونه کنگو ویا کامرون می‌نمایند. پر وبال پرنده به رنگ خاکستری ودم آن کاملاً سرخ است ورنگ دم در جوجه‌های کمتر از یک سال نیز سرخ با لبه‌های سیاه است که تیره گی لبه‌های پردم بعد از اولین پر ریزی ناپدید می‌شود. منقار پرنده کاملاً سیاه است. طول بدن ۳۰ تا ۴۵ سانتی متر وفاصله بین دو بال ۴۵ تا ۵۲ سانتی متر است. وزن بدن آن ۴۵۰ تا ۶۰۰ گرم است که گاهی اوقات به ۷۰۰ گرم نیز می‌رسد ودر حدود ۵۰ تا ۶۰ سال عمر می‌کند. پرنده‌ای بسیار با هوش است وبرخی از دانشمندان هوش آن را به هوش بچه چهار ساله تشبیه کرده‌اند. قدرت زیادی برای تقلید صدای آدمی ندارد ولی قدرت خوبی برای برقراری ارتباط با آدمی از طریق صحبت کردن دارد. در مقایسه با سایر انواع طوطی نسبتاً آرام است و کمتر جیغ می‌زند.

۲- کاسکوی تیمنه P.e.Timneh
طوطی خاکستری تیمنه، که نام علمی آن (Psittacus erithacus timneh) است و در محافل علمی به نام طوطی تیمنه معروف است ونام دیگری ندارد.این پرنده در سال ۱۸۴۴ توسط دانشمندی به نام فریزر Fraser شناسایی شد. پر وبال آن خاکستری است ودم آن نیز برخلاف طوطی کنگو، خاکستری سرخ فام است. منقار به رنگ تیره روشن ودر قسمت پایینی کمی به سفیدی می‌زند.طول آن از طوطی خاکستری کنگو کوتاه تر است ووزن آن ۲۵۰ تا ۴۵۰ گرم ودر حدود ۵۰ تا ۶۰ سال عمر می‌کند. این پرنده درجنوب گینه، سیرالئون، لیبریا واغلب مناطق غربی ساحل ایوری دیده می‌شود.قدرت تقلید صدای آن تفاوتی با طوطی خاکستری کنگو ندارد ولی قیمت آن ارزان تر است وشاید یکی از علل آن داشتن دم تیره رنگ است که جذابیت دم سرخ رنگ طوطی خاکستری کنگو را ندارد.آرام تر از سایر انواع طوطیان است و از سن پایین قادر به تقلید صدا می‌باشد.

 

تفاوت های این دو نژاد:

این دو نژاد تفاوت های ظاهری با هم دارند که در زیر به این تغییرات میپردازیم:

 

رنگ بدن:

 

همان طور که در عکس بالا مشاهده میکنید بدن کونگو نسبت به بدن تیمنه روشن تر و جذاب تر هست.

 

 

منقار:

 

همانطور که در عکس بالا مشاهده میکنید منقار کونگو تمام مشکی هست اما منقار تیمنه پایینی مشکی و بالایی زرد رنگ هست.



جثه:

در عکس بالا هم میبینید که جثه ی کونگو بزرگتر (۳۰تا۳۵ سانت) و جثه ی تیمنه کوچکتر (۲۲٫۵ تا ۲۷٫۵ سانت) می باشد

 

 

دم:

 

یکی از اصلی ترین تفاوت ها که خیلی به چشم می آید رنگ دم ها هست. رنگ دم نژاد کونگو قرمز هست اما رنگ دم نژاد تیمنه شرابی یا شکولاتی هست.

 

 

محل زندگی این دو نژاد؟:

 

محل زندگی و استقرار کاسکوهای کونگو: کشورهای وسط آفریقا نظیر تانزالیا ، غرب و شرق کنیا، شمال و جنوب آنگولا ، جنوب کنگو ، جزایر فرناندو و پرنسپس ، کامرون،ساحل عاج و نیجریه

محل زندگی و استقرار کاسکوهای تیمنه: در جنوب گینه،سیرالئون،لیبریا و اغلب مناطق غربی ساحل ایوری

 

اشتباهات رایج اکثر مردم درمورد نژاد کاسکو:

یکی از اشتباهاتی که مردم می کنند این هست که فکر می کنند کاسکو تیمنه هرگز سخنگو نخواهد شد! این کاملا اشتباه هست و با رفتن به مغازه های پرنده فروشی خواهید دید که تیمنه هایی وجود دارد که تا صد کلمه هم مثل بلبل سخن می گویند!

 

قیمت نژادها:

بدون شک قیمت نژاد کونگو از تیمنه گران تر خواهد بود ، چون کونگو هم دارای جثه ی بزرگتر هم جذابیت و خوشگلی بیشتری است و چون طرفداران بیشتری هم دارد گران تر فروخته می شود. قیمت کونگو الان بین ۳۲۰ تا ۴۵۰ (متوسط ۳۸۰تومان) و قیمت تیمنه بین ۱۷۰ تا ۲۲۰ (متوسط ۲۰۰تومان) می باشد.


هوش کدام بیشتر است؟ و کدام زودتر رام می شود؟

درمورد هوش و زمان رام شدن که نمیشه دقیق گفت ، چون رفتار و سلیقه های کاسکوها با هم بسیار متفاوت است. اما دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که جثه ی طوطی هرچه بزرگتر باشد دیرتر رام می شود. به خاطر همین است که خیلی ها می گویند تیمنه زودتر رام می شود و خیلی زودتر با انسان انس میگیرد که منم این رو تائید می کنم. خیلی ها هم اعتقاد دارند که تیمنه ها باهوش ترن که در این مورد نظری ندارم اما این رو قبول دارم که تیمنه ها نسبت به کونگوها خیلی شیطون تر هستند

در آخر کدام رو بخریم؟؟

همانطور که گفتم کاسکو ، کاسکو است و این دو نژاد فقط تفاوت ظاهری دارند و این به سلیقه ی خریدار بستگی دارد که کدام نژاد رو انتخاب کند. پس تفاوت های بالا را مشاهده کنید و ببینید کدام بیشتر به دلتان میشیند.
منبع : africangreyparrot.blogfa.com

تلفن مشاوره و خرید ۰۹۱۲۴۴۰۳۲۹۰ - ۰۹۱۰۱۱۵۱۱۵۳

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>