هم جواری طوطی با دیگر حیوانات خانگی

آیا طوطی با سگ سازگار است؟

در صورتی که تمایل به نگهداری سگ هم دارید،پس از ان که طوطی با محیط جدیدش خو گرفت،افدام به تهیه ی سگ نمائید.طوطی پس از برخی نگاه های احتیاط امیز موجود جدید رابه رسمیت شناخته ولی این بدان معنا نیست که همواره او را دوست خواهد داشت.
سگ انتخاب شده بایستی جوان باشد تا از ابتدا شکار نکردن و جتی دوستی با طوطی را بیاموزد.به محص ان که سگ بدین امر واقف شود،دوستی منقار کجان با سگ ممکن خواهد بود.

ترس مادرزادی از گربه :

همجوار بودن گربه با طوطی توصیه نمی شود،زیرا انسان نمی داند که چه زمانی غریزه شکار در گربه زنده می شود.
بسیاری از طوطی ها به استثناء آراهای بزرگ ترس شدیدی از گربه دارند.دلیلش ان است که گربه های وحشی در وطنشان دشمن طبیعی انها هستند.بدین دلیل طوطی اهلی نیز نسبت به نگاه گربه ی خانگی با ترس عکس العمل نشان می دهد.

پستانداران کوچک گیاه خوار :

جانوران کوچک خانگی نظیر خرگوش،خوکچه ی هندی و هامسترکه جزو دشمنان پرنده به حساب نمی ایند،معمولا” نبایستی در جوار پرنده مشکلی را پدید اورند.اما اگر طوطی از انان متنفر باشد،باید جانوران را در مکانی مجزا نگهداری کرد.علت ان است که با وجود این که خرگوش یا هامستر ویا خوکچه قادر به تهدید کردن پرنده ی بزرگ نیستند،به هر صورت اجتمال ان وجود دارد که طوطی عدم علاقه ی خود به انها را با تکه تکه کردنشان بروز دهد.

پرندگان دیگر:

همجوار کردن طوطی خو گرفته با همنوع خود می تواند به خوبی یا بدی پایان یابد.برخی طوطی ها تحمل یکدیگر را داشته،گروهی تنها تحمل همنوع خود را دارند.در هر صورت بایستی با احتیاط و دقت،در زمانی طولانی دو طوطی نا اشنا را ملاحظه کرد و تنها پس از اطمینان انها را به حال خود گذارد.
طوطیان کوچک نظیر گنجشکی ونوس یا مرغ عشق و پرندگان کوچک زینتی دیگر از روی کنجکاوی به طوطی های بزرگ نزدیک شده و بسته به ان که بترسند و یا بزرگ ترها از منطقه ی خود حفاظت کنند،از نزدیکی انها دور می گردند.اصولا” می توان گفت که رابطه ی برخی پرندگان با انسان بهتر از سایر جیوانات است.

تدابیر و پیش بینی های قبل از خرید :
جانوران خانگی صرف نظر از ان که پر.مو یا فلس داشته باشند زندگی را به خانه شما می اورند.اما همواره پدید اوردن شرایط مطلوب حیوان خواه پرنده پستاندار و یا ماهی توسط نگهدارنده کار اسانی نیست.حیوان بایستی استحقاق داشتن شرایط مطلوب خود را دارا باشد زیرابه خواسته ی خود نزد شما نیامده بلکه شما او را طلب نموده اید.
جانور نیاز به جای مناسب نگهداری صحیح و توجه دارد.تمامی اینها نیاز به صرف وقت صبر وصرف هزینه دارد
.زمانی که مایل به نگهداری یک طوطی به عنوان جانورخانگی می شوید.مایلید که جانوری منقار کج سر حال سالم ودر اینده اهلی همدم شما باشد.دارا بودن پرنده ایی کسل وخموده در داخل قفس برای هیچکس جالب نیست.
نگهداری طوطی کار اسانی نمی باشد.
زیرا اکثرا” پرنده پرورشی نبوده(تکثیرش دشوار است)بلکه وحشی و شکار شده است.جانوران وحشی بایستی با ظرافت و ویژگی خاص به انسانهاومحیط جدید خود عادت داده شوند.انان مانند سایر جانوران خانگی در طول نسلها تکثیر و پرورش به محیط منزل و انسانها خو ندارند
.
پیش بینی های اصولی و مراجعه به وجدان
تنها زمانی که سوالات زیر را واقعا”واز صمیم قلب مثبت می گویید…طوطی جانور مناسبی برایتان خواهد بود
.
۱_آیابدین امر واقفید که طوطی ها طبیعتا”جانورانی اجتماعی و با هوش بوده و به همجوار بودن با طوطی دیگری همنوع خودویا در صورت نگهداری انفرادی بدون قید وشرط به انسانی همدم خویش نیازمند است؟تنهایی زیاد و بحال خود گذاردن موجب غصه خوردن و احساس تنهایی شده ولذا رفتار پرنده راتحت الشعاع قرار داده و حتی موجب بیماریش می شود.

۲_ایا شاغل بوده وروزانه بیش از شش ساعت از خانه دور هستید؟اگر جوانتان مثبت است.آیا کسی از اعضاء خانواده تان هست که جند ساعتی در غیاب شما به طوطی سر بزند؟

۳_آیا فرزندانتان یا سایر اعضاء خانواده تان بقدر کافی در مورد برخورد با جانور می دانند و یا اصولا” تمایلی بدان دارند؟

۴_اگر مستاجر هستید آیا از طرف صاحب خانه مجاز به نگهداری جانور خانگی می باشید؟حتی در صورتیکه طوطی خویش را دائما”در اپارتمان نگهداری کنید.طوطی با صدای بلند خود احیانا”موجب ناراحتی همسایگان شما می شود(البته این امر تنها در مراحل اولیه ی نگهداری و قبل از خوگیری پرنده ملاحظه می شود)

۵_ایا میدانید که برخی از انواع طوطی ها طول عمری به اندازه ی ادمی و حتی بیشتر از انسانها دارند؟ایا بدان واقفید که طوطی ها برخی مواقع رفتاری نظیر بچه ها داشته و هرگز بالغ و اگاه مانند یک انسان نمی شوند؟بنا بر این مجازات نمودن انها جز اثر سوء ترسیدن و به وجود اوردن عدم اطمینان حاصل دیگری به همراه نخواهد داشت

۶_آیا امکان سپردن پرنده هنگام رفتن به مرخصی .ماموریت بستری شدن ووو هر علل دیگرکه موجب غیبت شما می شودبرایتان میسر است؟

۷_آیا شخصی هستید که وقت ازاد خود را با تمایل و اغلب در منزل سپری می سازید؟

۸_آیا می توانید طوطی خود را بیش از مبلها کاغذدیواری درها و پنجره های چوبی پوشش های چوبی فرش ها و پرده ی منزلتان دوست بدارید؟تمامی اشیاءنام برده در خطر منقار قوی پرنده بوده و در صورت غافل ماندن احتمال صدمه زدن به انها وجود دارد.طوطی پرنده ایست ذاتا” جونده و این امر جزو اشتغالات روزمره ی او می باشد.

۹_ایا تحمل فضله پرنده را دارید؟طوطی ها طبیعتا” قادر به کنترل فضله و گذاردن ان در محل معینی نبوده و انرا هرگز نخواهند اموخت.روزانه تعدادی پرهای ریز و درشت از انها جدا می گردد.انها با قیمانده ی خوراک خود را انداخته و جویده های شاخه ی درختان را به زمین می ریزند.بایستی قادر به تحمل تمامی اینها بدون ناراحتی بوده و در صدد اموزش و تربیتهای انسانی بر نیاید.

۱۰_آیا می توانید طوطی خود را حتی اگر استعداد حرف زدن و یا اصولا”مایل به تقلید صوت نباشد دوست بدارید؟

کدامین نوع طوطی مناسب شماست؟
حال پس ز انکه به تمامی سوالات فوق مثبت جواب دادید.تصمیم به نگهداری طوطی در منزل خود گرفته اید.در این مرحلهنوع طوطی وان کدام که مناسب شماست مطرح خو اهد شد.
از انجا که این پرندگان نه تنها از نظر فردینیز متفاوت بوده و رفتار وشخصیت خاص خود را دارند جواب به این سوال تنها بطور تقریبی میسر است.ابتدا از منزلتان شروع می کنیم……
حق خواهید داد برای اپارتمانی کوچک جانوری کوچک وبرای اپارتمانی بزرگ جانوری بزرگ مناسب است.این امر شامل حال طوطی ها نیز می گردد.کوچکترین طوطی هی شامل مثلا”ونوس ها دو جدائی ناپذیر طوطی گنجشکی و مسلما” مرغ عشق می گردد.
بریا طوطی های بزرگنظیر ارا یاآرارا منزلی بزرگ ضروریست تنها قفس پرنده فضای زیادی را اشغال خواهد کرد.به هر حال هر طوطی تنها نیازمند به جای مخصوص قرار گرفتن قفس نبوده بلکه طوطی اهلی به فضای بازی ذر خارج از قفس که روزانه چهار تا پنج ساعت در ان جولان دهد خواهد داشت . قرار دادن شاخه ی درختان مقاوم در این فضا بسیار مناسب است.علاوه بر این بایستی جهت تامین سلامتی امکان پرواز یا پیاده روی را برای پرنده فراهم ساخت.
البته نباید تصور کنید که شرایط نگهداری طوطی دشوار بوده و از قلمرو امکانات معمولی یک خانواده به دور است.یک اپارتمان معمولی برای اغلب انواع طوطی ها محل مناسبی است.مشروط بر انکه جانورگه گاه امکان ازاد بودن در انرا داشته باشد.طوطی های اهلی اکثر ایام روز را در جائی که به ان خو گرفته اند سپری می کنند.انان کهساکن آپارتمانی نسبتا” کوچک هستند بایستی حتی الامکان طوطی ئی را انتخاب کنند که پروازکننده نبوده و خزیدن را ترجیح دهد.طوطیان دم کوتاه که صفت “طوطی”خاص انان است.از جمله خزندگان هستند.
در حالی که عنواع دم بلند پرواز کننده ی خوبی بوده و در عوض خزنده ی خوبی نیستند.مثلا” هر گاه طوطی بزرگی که خیلی کم پرواز نمایید مد نظرتان است:طوطی خاکستری آمازون کاکادو و در صورت جای کافی آرا برایتان مناسب است.اما انواع گفته شده حتما” به مکانی جهت بالا و پایین رفتن(درخت خزیدن)نیازمندند.
تا به حال تنها برخی از طوطی های خانگی نام برده شدند.انواع طوطیان زیاد بوده و برخی نظیر جدائی ناپذیرها(که حتما” باید به صورت جفت نگهداری شوند)و طوطی گنجشکی برای نگهداری در منزل مناسب هستند.اگر پرواز احتمالی پرنده مزاحمتان نیست طوطی بزرگ اسکندر طوطی گردن حلقه دار یا طوطی سر آلوئی نیز به عنوان جانور خانگی مناسب خواند بود.اغلب طوطیان دگر را بهتر است به صورت گروهی در پاسیو نگهداری کرد.
پرنده انفرادی یا جفت؟
_انواع طوطیان از بزرگ و کوچک جانورانی اجتماعی بوده و تحمل تنهایی را
ندارند.اگر هم نوعی نداشته باشند اجبارا”همدمی(انسان)را بر خواهند گزید
لذا در صورت انفرادی بودن طوطی،نگهدارنده باید خود را همدم او تلقی کند.
“”در صورتی که قادر به صرف وقت کافی برای پرنده ی انفرادی نمی باشید،از ابتدا اقدام به خرید یک جفت طوطی نمائید”".
اما در این حال توجه دو پرنده نسبت به شما به میزان یک پرنده ی انفرادی نخواهد بود.
زیرا دو پرنده به قدر کافی یکدیگر را مشغول می سازند.علاوه بر ان ،دو پرنده بخوبی پرنده ی انفرادی قادر به یادگیری و تقلید صدا نیستند.مگر ان که یکی از ان دو قادر به تکلم باشد.
طوطی هائی که در فروشگاه به همنوعی خو گرفته، نبایستی از او جدا گردد،زیرا در غیر این صورت هر دو انهاغصه خواهند خورد و فقدان یک دیگر را تا مدت ها فراموش نخواهند کرد.
در این حال خو گیری به انسان مشکل خواهد بود.
در صورتی که مایل به نگهداری دو طوطی هستید.از ابتدا هر دو را خریداری نمائید.
خریداری طوطی ها در فواصل زمانی می تواند به دلایل تحمل نکردن و یا ابراز قدرتمندی طوطی اولی نسبت به دومی با مشکلاتی همراه باشد.

چه انتظاراتی می توان از طوطی داشت؟

برخی از منقار کجان بیشتر و بعضی کمتر به عنوان جانور خانگی مناسبند.گروهی زودتر اهلی شده و به انسان خو می گیرند و برخی دیرتر.
اساسا” می توان گفت:هرچه طوطی جوان تر با انسان دمخور گردد زودتر اهلی خواهد شد.
نتیجتا” طوطیان تکثیر یافته، بسیار سهل تر و سریع تر به نگهدارنده ی خودخو می گیرند. اما متاسفانه تا به امروز تکثیر برخی از نژادها مثل جدائی ناپذیرها،گنجشکی، ونوس و بعضی انواع انگشت شمار دیگر بدون مشکلات خاصی امکان پذیر بوده.است.
اکثر طوطیان ارائه شده در بازار هنوز از طریق شکار در طبیعت تامین می گردند.واضح است که در میان این طوطی ها جوان ترها از قابلیت خوگیری بهتری نسبت به مسن تر ها برخوردارند، از انجا که شکارجیان،دلالان و تجار نیز بدین امر واقفند، اکثر طوطی های ارائه شده ترسی از ادمی ندارند ،بلکه اغلب در کشور اصلی یا فروشگاه نیمه اهلی می گردند.چون جوان بوده و بیشتر انعطاف پذیر می باشند.
هر نگهدارنده ای مایل به داشتن طوطی ای است که حرف زدن بیاموزد.
تقریبا” تمامی انولع طوطی ها قادر به یادگیری سیلاب، کلمات و جملات بوده و از قدرت تقلید صوت خوبی برخوردارند. اما شرط اصلی ان خوگیریرنده به نگهدارنده و اهلی شدنش می باشد.
طوطی ترسو سکوت کرده و یا صدای طبیعی خویش را نمایان ساخته و توجهی به صدای صاحبش ندارد.
توقع نداشته باشید که از ابتدا طوطی سخنگوئی را خریداری نمائید.ضمانتی در مورد استعداد حرف زدن پرنده وجود ندارد.حتی صاحب نظران در این ضمینه متفق القول بوده و نوشته های متفاوتی موجود است.
اما در مورد یک نوع طوطی می توان به احتمال قریب به یقین گفت که قادر به پیدا کردن تبحر خاص در حرف زدن است.
این نوع خاکستری است.گرچه در میان طوطی های خاکستری شدت و ضعف وجود داشته و برخی به خاطربه خاطر رفتار غلط نگهدارنده کوچکترین کلمه ای به زبان نمی اورند.
اما یک بار دیگر تاکید می شود که اهلی شدن و حرف زدن طوطی به عملکرد انسان و خصوصا” شخص نگهدارنده وابستگی نزدیک دارد.
 
 

تلفن مشاوره و خرید ۰۹۱۲۴۴۰۳۲۹۰ - ۰۹۱۰۱۱۵۱۱۵۳

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>