چگونه تغییرات هورمونی طوطی را کنترل کنیم؟

چگونه تغییرات هورمونی طوطی را کنترل کنیم؟

 

نگهداری از بر خی طوطی ها مانند آمازون سر زرد نر و یا کاکاتو گوفین به علت رفتارهای هورمونی شدید ، بعنوان پرنده خانگی توصیه نمی شود ولی به هر حال تغییرات هورمونی مسئله ایست که همه افرادی که از طوطی ها نگهداری می کنند کم و بیش آن را تجربه خواهند کرد.

محیط زندگی پرنده در فعال شدن هورمون ها تاثیر بسزایی دارد و این شما هستید که باید در کنترل کردن شرایط محیطی بکوشید.

شما نمی توانید از تغییر فصل ها را جلوگیری کنید یا آناتومی بدن پرنده و هورمونهایش را تغییر دهید ولی کارهای زیادی است که با انجام آن می توانید از رفتارهای خشونت آمیز و بی قراری طوطی که در اثر عدم تعادل هورمونی و تمایل به جفت گیری ایجاد می شود جلوگیری کنید .

کنترل کردن شرایط هورمونی پرنده فقط برای داشتن یک طوطی شاد و خوشحال نیست ، بلکه به سلامت جسمی طوطی نیز کمک می کند.

روش ها

۱- ساعات تاریکی برای خواب طوطی را افزایش دهید . پرندگان بطور نرمال باید ۱۰-۱۲ ساعت تاریکی و خواب داشته باشند . با شروع فصل های جفت گیری ساعات تاریکی و خواب را به ۱۱-۱۳ ساعت افزایش دهید.

نور در تغییرات هورمونی پرنده نقش بسیار مهمی دارد بطوریکه با ۲-۳ روز زیاد کردن تاریکی ، شاهد تغییر رفتار در طوطی خواهید بود . چناچه امکان تغییر ساعات خواب و زیاد کردن تاریکی را نداشته باشید ، برای کنترل رفتار هورمونی پرنده با مشکلات زیادی روبرو خواهید بود.

این مرحله یعنی زیاد کردن ساعات تاریکی و خواب اولین و مهمترین قدم می باشد.

 

۲- عمل دیگر برای کنترل این تغییرات این است که پرنده را در رژیم غذایی بگذارید . دادن غذای پر کالری و چرب در بی قراری هورمونی پرنده موثر است . برای تغییر رژیم غذایی با دامپزشک خود مشورت داشته باشید و سوال کنید چه مقدار کاهش وزن برای پرنده بی خطر خواهد بود. تغییر رژیم غذایی را بدون مشورت دامپزشک انجام ندهید.

 

۳- بگذارید طوطی برای غذاهای چرب مانند تخمه و آجیل کاری انجام داده باشد و تنها بعنوان جایزه از آن ها استفاده کنید. دادن آزادانه تخمه و آجیل در این دوران بسیار اشتباه است.

 

 

۴- از سایر اعضای خانواده بخواهید در طی این مدت رفتار خوبی با طوطی داشته باشند . درست است که شما برای طوطی تک و خاص هستید ولی وارد جمع کردن طوطی در این دوره برای روحیه طوطی بسیار مفید است.

 

۵- همه وسایلی که شبیه لانه هستند را جمع کنید . در این دوره طوطی همه جای خانه دنبال لانه می گردد . اگر دیدید در حال خراشیدن و کندن زمین و یا کز کردن گوشه مبل ها ، گوشه خانه و یا زیر فرش می باشد به پارک بازی یا قفس منتقلش کنید.

 

۶- موادی که برای لانه سازی طوطی مناسب است مانند روزنامه , کاغذ و یا خورده چوب ها را جمع کنید . در این مدت باید در ساخت اسباب بازی فعالتر باشید و کاغذ را از اسباب بازی ها حذف کنید.

 

۷- نوازش سر و بدن طوطی را محدود کنید . در این دوره نوازش سر طوطی و بدن و دمش ، شما را به حالت جفتش در می آورد و مسلما شما نمی توانید جفت طوطی خود باشید . زمانیکه طوطی را زیاد نوازش می کنید طوطی شما را جفت خود فرض می کند و با نزدیک شدن سایر افراد حالت حمله می گیرد تا از جفتش یعنی شما محافظت کند.

 

 

۸- اگر برای خواب طوطی قفس جداگانه ای داشته باشید خیلی بهتر است .جدا کردن  قفس روزانه و شبانه طوطی برای دور ماندن او از عادات جنگل و وارد شدن به حال و هوای جفت گیری کمک بسیاری خواهد کرد . بهتر است قفس روزانه بزرگ بوده و قفس شب کوچک و تنها مکانی برای خواب باشد.

 

۹- غذاهای گرم و خمیر مایه به طوطی ندهید چون این کار جفت طوطی است برای عشق حقیقی خود انجام می دهد.

 

ترجمه:بابک آژیده

تلفن مشاوره و خرید ۰۹۱۲۴۴۰۳۲۹۰ - ۰۹۱۰۱۱۵۱۱۵۳

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>